Vajon melyik a világ legkedveltebb klasszikus autómárkája?
Nem mindennapi élményben volt részünk Szegeden a Pick Arénánál, a Classic Car Show & Expón. A kiállítás bizony több szempontból is különleges volt számunkra, s erre azon mód rá is térünk.
A seregszemle egyetlen márkára, a Mercedes Benzre koncentrált és bár ezek az autók nem idegenek számunkra, de a nagyközönség minket – egyelőre még – a BMW modellek restaurálásáról ismer. Az Expo közönségének visszajelzései alapján azonban a Mercedesekkel is jó úton járunk. Számos végtelenül kedves és a munkánkat dicsérő emberrel találkoztunk a standunknál. Nem kell mondani, hogy ezek piszokul jól esnek mindannyiunknak!
Ha mindez nem lenne elég a kilátogató gyermekek szemeinek csillogásából is olvashattunk, hogy tetszik az, amit csinálunk. Ezzel együtt azt is láttuk és éreztük a közönség soraiból, hogy a Mercedesnek – hiába az elektromos autók térhódítása – egészen más a megítélése, mint más márkáké. Talán nem túlzás, ha úgy fogalmazunk, hogy a többi klasszikus branddel összevetve egyszerűen más polcon található. A Mercedes más kávéház. A nimbusza, a múltja, a híre mind azt közvetíti, hogy itt valami mély tiszteletről van szó a rajongók és az autószeretők részéről.
Ezeknek a régi vasaknak, a régebbi típusoknak az esetében pedig ez a megítélés sokkal mélyebb. Hosszan lehetne elmélkedni azon, hogy ez miben gyökerezik, s valójában mi is húzódik meg a háttérben. Nyilván a patinás, történelmi háttér fontos elem, hiszen a vállalat alapítója, Karl Benz az első belső égésű jármű megalkotójának tekinthető, annak az automobilnak az atyja, amelyet 1886-ban Benz Patent Motorwagen néven mutattak be.
Bizony ez húzódik meg abban is, hogy Mercedeseken dolgozni – pláne, ha az valamilyen különös, különleges darab – számunkra is extra élmény. A márka esetében ugyanis az ilyen típusú felújítások esetében az elvárások is magasabbak, szigorúbbak.
De térjünk rá arra, hogy mitől volt számunkra is speciális élmény a szegedi kiállítás.
Nos, a Kárai Exclusive vezetőjeként velem, Kárai Péterrel egy hosszas beszélgetés zajlott az autófelújítások és restaurálások jelenlegi helyzetéről és környezetéről.
Ehhez pedig kicsit a világban is szétnéztem, hogy érdekességeket tudjak nektek hozni, mondani.
Ahhoz, hogy a klasszikus modellek megítélését el tudjuk helyezni az autópiacon, az emberek autóvásárlásait meghatározó dolgokról is próbáltunk információkat gyűjteni.
Hangos a világ és a média az elektromos autózás, az elektrifikáció térnyeréséről. Ennek fényében viszont igencsak meglepő a Bloomberg Intelligence legutóbbi – idén márciusban közzétett – autóvásárlási szándékot feltérképező kutatásának az eredménye. Európában a gépjármű vételen gondolkozóknak mindössze 18%-a részesíti előnyben az elektromos járműveket. A fogyasztók egyértelműen a belső égésű motorokkal szerelt modelleket preferálják. Annak ellenére van ez így, hogy az európai elektromos töltési infrastruktúra gyorsan fejlődik.
A felmérésnek egy másik komoly pontja, hogy Európában borzasztó erősnek mondható a márkahűség. A bevont válaszadók 62%-a azt mondta, hogy valószínűleg ugyanazt a márkát vásárolja majd legközelebb, mint amit eddig használt. Ez persze országonként és generációként változik. Németországban ugyanis mindössze 10% azoknak az aránya, akik arra készülnek, hogy elhagyják jelenleg használt márkájukat.
Mi a helyzet itthon?
A Porsche Hungaria által készített, és a napokban a siófoki Digital-Media Hungaryn bemutatott másik felmérés szerint – amely elsősorban a fiatalok autóvásárlási szokásait vizsgálta – a Z generáció tagjai számára az ár az egyik legfontosabb. Az e-kocsikat pedig ők is kevésbé preferálják, noha az elektrifikáció „nyomulásával” tisztában vannak.
Ez pedig számunkra azt tükrözi, hogy a klasszikus, de még persze nem veterán autók, a youngtimer gépek és azok felújítása, rendbetétele előtt komoly lehetőségek állnak. Már csak azért is, mert ezeknek a modelleknek az árai sok esetben jóval alacsonyabbak a most megvehető újakénál.
Ám akad egy másik megközelítés is. A kiállításon zajlott beszélgetésemben pedig ezt hangsúlyoztam is. Ma számos egyéb indíttatás mellett két nagy kör határozható meg a klasszikus autókat választók között.
Ezek közül az egyik az, akik kifejezetten befektetési célból vásárolnak, a másik viszont az szegmens, akik örökölnek egy gépet, amelyhez valamiféle érzelmi kötődésük is van. Ezek után kezdenek bele annak a restaurálásába, rendbetételébe, hogy az adott esetben mindennapi használatra is alkalmas legyen. A hozzánk beérkező visszajelzések azt tükrözik, hogy ilyenkor a márka már igen is fontos szerepet játszik, és ez még akkor is így van, ha a tulajdonos a fiatalabb generáció tagja.
Ennél a pontnál viszont elérkeztünk ahhoz az állomáshoz, amely miatt a posztba belekezdtünk. A klasszikus autók esetében melyek a világ legkeresettebb márkái.
A közelmúltban készült el egy témába vágó felmérés a területtel is foglalkozó MarkWide Research intézet gondozásában, amelyet idén januárban tettek közzé. Ebben a világ 10 legkeresettebb vintage, azaz klasszikus autómárkáját, illetve gyártóját állították össze adásvételek és a felmérésbe bevont válaszaik alapján.
Hangsúlyozom globális rangsorról van szó.
A lista pedig:
1. Aston Martin Lagonda
2. Ferrari
3. Ford
4. General Motors
5. Jaguar, Land Rover
6. Mercedes-Benz
7. Porsche
8. Rolls-Royce
9. Toyota
10. Volkswagen
A nagyvadak mellett azért ezen a listán akadnak olyan márkák is, amelyekhez azért nem feltétlen kell végtelen fenekű pénztárca. (Látható, a Mercedes nem áll rosszul!) Egy-egy jól irányzott vásárlással pedig akár a hazai piacon is nagyon komoly befektetést tehetünk, és komoly hozamot hozhatunk össze – a jelek szerint pedig erre minden esély meg is van!
Az elmúlt 10 év adatai nagyon meggyőzőek!
Ám erről hamarosan egy következő posztban írunk!
Folyt köv.: